vrijdag 21 oktober 2011

Bebloed gezicht

Het filmpje brengt me het nieuws. Ik zie in heftig schokkende beelden een chaos van mannen die krioelen in een kakafonie van geweerschoten en geschreeuw over de grootheid van God. In hun midden een bebloed gezicht, min of meer overeind gehouden door zichzelf moedig vindende mannen. Het bebloed gezicht wordt op een motorkap gehesen en rust dan tegen de borst van een held die hem nog een ogenblik leven gunt ter meerdere glorie van zijn eigen roes. De hand van het bebloede gezicht rust even in het verwarde haar en word vervolgens niet begrijpend bekeken. Ik zie zijn ongelovige blik, en ik zie hem denken ‘bloed’ ?  Hij is in zichzelf gekeerd, de waanzinnige kolkende menigte om hem heen, raakt hem niet meer, het bebloede gezicht kijkt naar zijn bebloede hand. Zijn onsterfelijkheid bestaat nog steeds maar vertoont barsten, ‘dit is mijn bloed niet’ zie ik hem denken. ‘Hoe komt dit bloed op mijn hoofd’?. Zijn koninkrijk, zijn keizerrijk, zijn kinderen en zijn vrienden, en zijn volk, ziet hij ze oplossen in dat bloed. Hij was ze allang kwijt, hij was eigenlijk al heel lang alleen. Alles is opgelost in de liefde, voor zijn kinderen, voor zijn volk, zijn stam, zijn land. Uiteindelijk is alles opgelost in de liefde voor zichzelf. Dan laat hij zijn hoofd hangen en rust tegen de borst van zijn redder, zijn beul. De bebloede hand ligt werkeloos in zijn schoot. Het is de hand die ooit per discreet eiste dat er scholen zouden komen, dat een ieder moest kunnen lezen, het is de hand die reddend geld gaf voor de vrijheidsstrijd van zwarte broeders en het is dezelfde hand die duizenden executies beval, die opstand bloedig liet eindigde en die tegenstanders en gevallen vrienden uit hun huizen liet sleuren om als waarschuwing dood gevonden te worden. Ik zie dat hij zich overgeeft en ik vermoed dat hij weet dat zijn GOD hem niet genadig zal zijn. Waar gaan zijn laatste gedachten heen? Naar de adoratie van de menigte of naar de eerste stapjes van zijn kleindochter ‘Nrinada’ die hij zelf ontroerd opnam met zijn mobiele telefoon?.




1 opmerking:

  1. Hoi Jan,
    Goed geformuleerde woorden maken het stuk boeiend genoeg om in het verhaal te blijven hangen.

    Groet van Michel

    BeantwoordenVerwijderen